PAK Gistel - Platform voor Beeldende Kunst Ga naar de inhoud

Concordia Concours 2013 > de laureaten

Van links naar rechts op de foto bovenaan: de laureaat Ralph Collier, PAK-man Frank Demarest, Jonas Vanderbeke (2), conservator MUZEE Phillip Van den Bossche (jury), Anan Striker (2) en CEO Concordia Steve Sartor. Juryleden (niet op de foto): Thom Puckey, Simon Delobel, Kay Doms, Caroline Vanhoek en voorzitter Stefaan Sampers.

Ralph Collier
De video van de winnaar van de Concordia wedstrijd, de Belgische kunstenaar Ralph Collier (°1990) bevraagt de essentie van het documenteren van kunstobjecten en projecten in onze hedendaagse samenleving. Zijn concept Non Documentation is een poging om de documentaire waarde van gepresenteerde beelden te onthullen. De video beweging speelt zich af in een tentoonstellingruimte waar een antieke buste opgesteld staat die door geregistreerde optische effecten soms verdubbeld wordt. Ralph Collier studeert aan Sint Lucas Antwerpen. Hij is medewerker van de Antwerpse organisaties Victor Gallery en Art & Music Antwerp. Op die manier probeert Collier steun te bieden aan andere jonge en onbekende kunstenaars en poogt hij tegelijkertijd een eigen platform voor zijn werk te ontwikkelen.

Jonas Vanderbeke
De Belgische kunstenaar Jonas Vanderbeke (°1993) is de jongste deelnemer van de Concordia wedstrijd. Hij studeert schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent (KASK). Naast een bijzondere interesse voor het klassieke genre van het zelfportret (waarbij hij zijn gezicht echter verborgen houdt), creërt hij ook taferelen zoals in het schilderij Feet. In dit werk valt de voorstelling moeilijk te definiëren. Zijn voorliefde voor materiële effecten en felle kleuren kan begrepen worden als een reactie op sommige conceptuele kunstwerken. Feet is een werk vol tegenstrijdigheden: het balanceert tussen figuratie en abstractie, tussen donkere en fel gekleurde vlakken... Bovendien experimenteert Jonas Vanderbeke met olie- en lakverf waardoor hij subtiele en boeiende lichteffecten weet te creëren.

Anan Striker
Het beeld Batata van deze Nederlandse kunstenaar (°1988) is een assemblage in precair evenwicht van een krukje, een snorkel met gras, frietbakjes en pvc-buisjes. Het werk is een ode aan Curaçao: Batata betekent immers aardappel in het Antilliaans. Tegelijkertijd is het werk opgedragen aan de in Curaçao geboren kunstenaar David Bade die Anan Striker in het verleden al hielp bij de realisatie van monumentale beelden in de openbare ruimte. Anan Striker refereert in zijn werk graag naar de hiphop cultuur en de daaraan verbonden waarden. Hij maakt gebruik van alle mogelijke media om de grenzen van de verschillende disciplines af te tasten, zonder echter bang te zijn van mislukkingen. Zowel zijn monumentale installaties als zijn intiemere en kleinschaligere werken onthullen op een vaak poëtische manier zijn alledaagse denken over onze maatschappij.